mandag 6. september 2010

Squashpurè

I dag har jeg tenkt til å prøve å lage squashpurè til Joakim.
Leser at det er ikke alle barn som liker squash med en gang, men at det er en mild grønnsak. Squash er ikke en grønnsak som jeg bruker veldig mye så det blir spennende å lage denne mosen.
Håper Joakim vil like det.

  • Skyll squashen
  • Skjær den i skiver
  • Kok squashen i litt vann til den er helt mør.
  • Mos squashen til en fin purè med kjøkkenmaskin. (Jeg har brukt blender med andre grønnsaker).
  • Tilsett kokekraft til det er en tyntflytende purè. (Jeg har brukt mme og olje med andre grønnsaker).
En middels stor squash gir ca to porsjoner. Purèen kan fryses.
Leser at den kan moses sammen med potet, men sikkert andre grønnsaker også.

I dag skal vi ha kylling til middag alle sammen.
Jeg har kokt en bit til Joakim nå, som jeg skal mose og blande med grønnsakspurèen hans. (Potet, gulrot, blomkål og brokkoli). Var smart å lage mange porsjoner og fryse ned.

Følg med om squashpurè blir populært i morgen!:)

4 kommentarer:

  1. heisan, siden du er frisør så kanskje jeg kan spørre deg om noe:) skal til frisøren på fredag, var helblond for en uke siden, men så tok jeg noen mørke striper i det, hun tok gule pigmenter da jeg ikke ville det skulle bli rødt, men nå er det nesten litt gyllent i bunnen og ser nesten ut som litt kobber i stripene, tror du hun frisøren klarer fikse det så jeg blir mer blond igjen uten å helbleke det, sist for snart 2 mnd siden så hadde jeg litt sølvfarget hår, men det ble for kaldt liksom og da avfarget hun det og tok skyll oppi det, kan det kanskje gå nå?

    håper du har noen råd å gi meg, mistrives skikkelig. utrolig fin blogg du har forresten:)

    SvarSlett
  2. Hei:)
    Takk for at du liker bloggen min!

    Nå vet jeg ingenting om kvaliteten på ditt hår. Du skriver at du har vært helblond, er det du da naturlig lys eller er det bleket/farget lyst?
    Lys er det nok mulig å få deg igjen uten å helbleke det. Det er ikke så lett å svare på dette når jeg ikke kan se håret, men hvis du bare har tatt noen striper så er det mulig å avfarge disse i første omgang. Det er også veldig forskjellig fra frisør til frisør hvordan de liker å gjøre ting.

    Marlin

    SvarSlett
  3. jeg er egentlig en 7`er på skalaen så ganske mørk egentlig, men har stripet og helbleket det en del, men det tåler mye, har ganske tykt hår, kurer det mye. har masse striper da, så hu må kanskje avfarge hele håret , vanskelig å plukke ut bare stripene kanskje?

    SvarSlett
  4. Vet ikke om jeg ville hatt avfarging i hele håret. Fortsatt vanskelig uten å se håret, men hvis jeg skal gå utifra hva du skriver så ville jeg nok ha stripet det lyst igjen. Kanskje i to omganger. Hvis det er mye mørke striper, så er det vanskelig å plukke de ut ja. Hvis de er ganske tykke, markerte, er det mulig å finne igjen de fleste. Håper dere finner ut av hva som er best for ditt hår:)

    SvarSlett